Thursday, September 23, 2010

Berlusconin äiti30

’Italialaisena oleminen on täyspäiväistä hommaa',
Beppe Severgnini

Kulissien takaa

’Hei, mä jahtaan rahaa – vain rahaa, pelkästään
rahaa. Haluan mulle hyvän elämän, ostaa kauniita vaatteita. Haluan ihmisten huomaavan mut. Oon hyvin kunnianhimoinen, haluan olla joku, jonka ihmiset huomaa. Nyt mulla on kolmekymmentä alaista ja mulla menee hyvin. Tienaan 250,000 euroa, mutta ilmoitan paljon vähemmän verotukseen. Kaikki muu tulee mustana. Mutta älä kirjoita tätä. Muutoin ne tulevat heti tänne …On hullua, että nyt mulla ei oo aikaa nauttia rahoistani, mut 15 päivää luksus hotellissa kyllä saa mut tuntemaan että oon tärkeä henkilö.’


Näin kuvasi italialainen liikenainen elämänsä. Keskeisenä oli raha ja sillä ostettu joksikintuleminen. Omasta elämästä on tullut näyttämistä.



Italialaiset ovat mestareita luomaan kulisseja ja näyttäviä esityksiä. He hallitsevat myös trompe l’oeil perspektiiviharhat. Niitä voi ihailla monissa Rooman kirkoissa. Eräs tunnetuimmista on Andrea Pozzon maalaama Pyhän Ignatiuksen ylistys, joka on Rooman S. Ignazio di Loyolan kirkon katossa.

Tyylikkäänä näyttäytymisen tarve, sekä korean ja silotellun julkipanon kulttuuri tekee myös italialaisista silmänkääntäjiä, illusionisteja. Ruma ja huono piilotetaan. Se pätee myös koko kansankunnankin kohdalla. Se miltä asiat näyttävät, ovat tärkeitä.

Vuonna 1563 Venetsian lähettiläs kuvasi Vatikaanin ilmapiiriä: ’täällä imartelut saadaan näyttämään todelta ja huijaus suosionosoitukselta. Paheet salataan. Teeskentely on hovin henki.’

Myös vammaisuutta piilotellaan samalla tavoin kuin monissa kehitysmaissa, joissa vammaisuus on negatiivinen ja salattava stigma. Vammaisia näkyy vähän kaduilla. Rooman kaduilla on myös enemmän liikuntaesteitä kuin muualla. Vammaisen ihmisen kohtalo oli kova vanhan Rooman valtakunnassakin. Vammaisuus tuomitsi usein vastasyntyneen lapsen kuolemaan. Vammaisen kun uskottiin tuovan huonoa onnea.

Barokki vahvisti prameus-hakuisuutta. Barokki halusi näyttää ja hämätä. Se oli erikoistunut mahtipontisuuteen. Barzinin mukaan Italia ei ole vieläkään siitä vapautunut. Näyttämisellä on kuitenkin vanhemmat juuret.

No comments:

Post a Comment