Wednesday, September 15, 2010

Berlusconin äiti19

Autot lisääntyvät lapsia nopeammin

Taksijärjestelmäkään ei ole Roomassa vailla ongelmia. Takseja on liian vähän suhteessa Rooman asukasmäärään. Kun sataa tai on liikennelakko, on mahdotonta saada taksia. Myöhästyin kerran tunnilla IFAD:in presidentin illalliselta, jonka "päätähtenä" oli BBC:n kuuluttaja Mishail Husain. Hänet oli kutsuttu johtamaan korkea-arvoista innovaatiopaneelia järjestön vuosikokouksessa. Myös juhlapyhinä ja aattoiltoina kiemurteli pitkä asiakkaiden jono rautatieasema Terminin edessä.

Italiassa on asukkaisiin nähden vähiten takseja maailmassa. Taksilupia ei anneta tarpeeksi. Vuonna 2006 kun Prodin uusi hallitus yritti lisätä taksilupien määrää, taksit lakkoilivat koko kesän. Heinäkuussa noin 4000 taksiautoilijaa jumittui Piazza Venezian eteen vastalauseena uuden liikenneministerin Pier Luigi Bersanin hankkeelle lisätä lupia. Samanlaisia mielenosoituksia järjestettiin Torinossa, Milanossa, Genovassa ja Napolissa.

Italialaiset ystäväni syyttivät myös Italian autoteollisuutta. Heidän mukaansa Fiat ja muut autonvalmistajat käyttivät valtaa kaupungin päättävissä elimissä. Ne torpedoivat julkisen liikenteen parannusyritykset. Ne lobbasivat omien etujensa puolesta, vastustaen kaikkea, joka ei edistänyt autojen myyntiä. Sen puolesta puhuivat myös luvut.

Italiassa oli 90-luvun lopussa Euroopan suurin autokanta: 72 autoa jokaista sataa asukasta kohti. Autot lisääntyivät ihmisiä nopeammin. Kun Italiassa syntyi 45,569 vauvaa tammikuussa 2005, rekisteröitiin samaan aikaan 212,568 autoa.

No comments:

Post a Comment