Wednesday, October 13, 2010

Berlusconin äiti51

Härän tappo

Myös San Clementen basilika on malliesimerkki historian kerroksellisuudesta. Kirkon juuret johtavat portaita pitkin esikristilliseen aikaan, hämärään Mitra-uskonnon palvontapaikkaan. Nykyisen 11. vuosisadalla rakennetun basilikan alapuolella ja Mitran palvontapaikan yläpuolella on lisäksi jäänteitä sekä ajanlaskumme alkupuolen roomalaisesta talosta että 300-luvulla rakennetusta kirkosta.

Arkeologit eivät ole päässeet yksimielisyyteen Mitra-uskonnon alkuperästä, eivätkä sen seremonioiden merkityksestä, sillä kirjallisia lähteitä ei ole juurikaan säilynyt. On kiistelty siitä, pohjasiko mitraismi vanhaan iranilaiseen myyttiin vai uudempaan kosmologista maailmanjärjestystä ja tähtitaivasta palvovaan uskontoon.

Mitran mysteerikultin osallisiksi pääsivät ilmeisesti vain siihen salaisin seremoniallisin menoin vihityt. Arkeologisten löytöjen perusteella on arveltu, että vihkimisen keskeisenä elementtinä oli pyhän härän tappo. Mitran härän tappoa kuvaavia patsaita on nähtävillä monissa museoissa, mm. Vatikaanin museossa. Patsaassa fryygialaiseen tonttuhattuun ja tähtikuvioiseen viittaan sonnustautunut Mitra on härän päällä tappamassa sitä, seuranaan koira, käärme, korppi ja skorpioni.

Mitraismi oli laajalle levinnyt. Mitran palvontapaikkoja on löytynyt ympäri Eurooppaa mm. Lontoosta. Vatikaanin Pyhän Pietarin kirkko on myös rakennettu paikalle, jossa oli vanha Taurobolium eli Mitran palvontapaikka.

Mitraismi antoi myös vaikutteita kristinuskolle, jota se edelsi ja jonka rinnalla se vaikutti 400-luvulle asti. Mitraismissa ja raamatun kertomuksissa ja opeissa on nähty paljon samankaltaisuuksia. Vesi on vanha elämän symboli Mitraismissakin. Kuten Mooses, Mitrakin iski vettä kivestä ja näin todisti kykenevänsä urotekoihin. Myös Mitraismiin kuului kaste ja pyhä ateria viineineen ja leipineen. Mitraismissa kastettiin kuitenkin verellä.

Veri veden lailla symboloi elämää. Verikaste ei ollut vierasta juutalaisille eikä kristityillekään. Molemmat uskoivat veren puhdistavaan vaikutukseen. Vieläkin voimme kuulla saarnoissa, että Jeesus puhdisti meidät verellään. Mitrasta kertova piirtokirjoitus sanoo ’joka ei syö ruumistani eikä juo vertani, eikä näin tule yhdeksi kanssani, ei voi pelastua.’ Kristinuskossa juomme mekin Kristuksen ”verta” ja syömme hänen ”ruumistaan”. Sunnuntai eli auringon päivä oli myös molempien pyhäpäivä. Molemmissa oli veljeskunta ja niiden johdossa pappi, jota kutsuttiin isäksi.

Myös Mitran uskottiin syntyneen neitseestä 25s joulukuuta. Tammikuun 6. päivänä häntäkin kävivät tietäjät katsomassa.

No comments:

Post a Comment