Saturday, October 16, 2010

Berlusconin äiti54

Puhuvia patsaita

Piazzoilla tapaa myös eläviä patsaita: kleopatroja ja fantasiahahmoja. Suosikkini oli juoksuasentoon jähmettynyt, pukuun sonnustautunut virkamies, kravatti lennossa ja salkku vauhdikkaasti ilmassa. Lapsia huvitti valkoiseksi kalkittu mustakaapuinen mies, joka leikkikissa sylissään päästi pitkän nau’un, kun maassa olevaan hattuun heitti kolikon.

Eläviä patsaita edelsivät puhuvat patsaat. Puhetta solisevassa Roomassa olivat sanat aikoinaan niin vaarallisia, että viestejä voi ripustaa ainoastaan patsaisiin. Silloinkin nimettömänä. Oli asioita, joita ei voinut sanoa ääneen. Näin oli fasismin aikana. Patsaista tuli varaventtiilejä. Fasismin mentyä niihin alettiin liimata Amerikan vastaisia viestejä. Kuuluisin puhuva patsas on paviaani eli Babuino, joka sijaitsee samannimisen via del Babuino kadun varrella. Patsas todellisuudessa esittää Silenius satyyria, Dionysoksen juomaveikkoa. Ehkei sattumaa. Humalapäissä tulee moni salattukin asia sanotuksi.

Valta yrittää aina säädellä puhetta. Puhe on eräänlainen taistelukenttä, jossa kamppaillaan siitä, mikä on totta ja miten sen saa sanoa. Poliittinen korrektius ei ole vierasta demokraattisissakaan valtioissa. Demokratian tutkijoiden mukaan vallan keskittymistä ja klikkiytymistä tukee avoimen keskustelun puute, kritiikin vaientaminen ja kulissien takaiset kähminnät. Siksi moniäänisyyttä ja sen avoimuutta tulee vaalia. Vaientaminen on myös aina osa syrjintää.

Yhteiskunta tarvitsee avointa keskustelua myös kehittäessään vaihtoehtoisia ja uusia valmiuksia vastaamaan maailmaltakin tuleviin taloudellisiin, sosiaalisiin, ympäristöllisiin ja kulttuurisiin haasteisiin. Aito monikulttuurisuus rakentuu meidän kaikkien moniäänisyydelle. Moninaisuus on - kuten Hannah Arendtinkin toteaa kirjassaan Vita Activa - inhimillisen toiminnan ehto, koska olemme kaikki erilaisia. Tähän erilaisuuden ilmaisemiseen tarvitaan rohkeutta tulla ulos yksityisestä piilopaikasta ja näyttää kuka on. Ilman sitä vapaus ei ole mahdollista. Voi hyvällä syyllä kysyä, ovatko nimettömät keskustelupalstamme omia nykyajan Babuinojamme? Minkälainen vaientamisen kulttuuri ja sen leimakirveet estävät avointa ja julkista mielipideilmastoa?

No comments:

Post a Comment