Tuesday, October 26, 2010

Berlusconin äiti60

Maailmanloppu ja ylösnousemus

Cappella Nuovan kaarioven yläpuolella lentävät maailmanlopun sanansaattajat puhaltaen verivanoja pakenevien ihmisten niskaan. Katsoja tuntee osallistuvansa tapahtumiin. Kadotettuja kuvaavan freskon väritys erottaa ihmiset kiusaajistaan. Kiusaajilla on vihreät pakarat tai rinta, siniset tai vihreät kasvot tai kokonaan sininen tai punainen ruumis. Helvetin päätuomarina on vaaleaihoinen Minos, hahmo jonka Signorelli otti Danten jumalaisesta näytelmästä.

Ehkä vaikuttavin on ylösnousemuksen kuvaus: maasta mönkivät ihmiset ja luurangot. Tuomiopäivän pasuunaa soittavilla enkeleillä on punaristiliput. Punainen risti on katolisen kirkon parantavan siiven tunnus, ja sieltä se lainautui myöhemmin myös Punaiselle Ristille.

Giorgio Vasari, ensimmäinen taidehistorioitsija ja itsekin maalari, sanoi Signorellin maalaamista alastomista ylösnousijoista: "Luca Signorelli, tuo erinomainen, aikansa arvostetuin ja vertaansa vailla oleva taidemaalari osoitti mestaruutensa maalaamalla alastoman ihmisruumiin sellaisella taituruudella että se näyttää elävältä." Renessanssin taiteen yksi päämäärä olikin pyrkiä mahdollisimman luonnonmukaiseen kuvaan. Freskojen elävyydestä vaikuttui myös kappelissa käynyt Sigmund Freudkin siinä määrin, että käynti innoitti häntä oidipaalisen isänmurha-teorian kehittämiseen.

No comments:

Post a Comment