Tuesday, December 21, 2010

Berlusconin äiti101

Kauppa vie arvot?

Kun asiakas opitaan tuntemaan, saa hymyn, letkeän tervehdyksen ja usein myös parhaat palat ja alennuksen. Niitähän nykyiset markkinamiehetkin hamuavat: tuotteelle uskollisia asiakkaita.

Italia arvostaa myös itseään. Se nauttii perinteistään ja kulttuuristaan. Yli 80 prosenttia italialaisista viettää lomansa omassa maassaan, tutkien omaa historiaansa, nauttien luonnonkauniista nähtävyyksistään tai vain rentoutuen rannoilla ja ravintoloissa. Italialaiset koululaisryhmät samoilevat myös maataan ristiin rastiin. Tässä on meilläkin oppimista. Liian helposti luovumme omastamme, myymme maatamme, emmekä osaa pitää kiinni hyvistä perinteistämme.

Kauppiaat Roomassa eivät tyrkytä tuotteitaan. Olisi kuitenkin virheellistä väittää, etteivät kaupalliset arvot vaikuttaisi Italiassa. Moni on siitä myös huolissaan. Italialaisten kulttuurikriitikkojen mielestä italialaiset rahan perässä juoksijat ovat kadottaneet moraalisen kompassinsa. Rahasta on tullut ainoa päämäärä. Ulkopuolisen mielestä, Italiassa on kuitenkin vielä näkyvissä muita arvoja.

No comments:

Post a Comment