Monday, December 20, 2010

Berlusconin äiti100

Vakiasiakkaat ovat valttia

Jos asiakkailla menee huonosti, ei ole helppoa firmoillakaan. Maailmanpankin yrityskulttuurin sujuvuutta kartoittavassa tilastossa Italia on valunut 82. sijalle 69. asemastaan, joka sillä oli vuonna 2005. Byrokraattinen paperisota vaikeuttaa liike-elämääkin. Toimilupien saanti kestää mm. rakennusalalla 284 päivää, eli lähes kaksi kertaa kauemmin kuin suuressa osassa OECD maita.

Asiakkaan kannalta väsähtäneen palvelun syynä voi olla miljooniin turisteihin väsyminen. Moni tuntee varmasti kaunaa turisteja kohtaan. Turisteilla on aikaa ja rahaa. Niistä suurin osa roomalaisista voi vain uneksia.

Turismi pyörittää Italian ja Rooman taloutta ja se kasvaa jatkuvasti. Italia vetää. Vuonna 2004 maassa kävi lähes 30 miljoonaa turistia. Sillä onkin paljon tarjottavaa: rannoista raunioihin. Italiassa on 30 prosenttia maailman taideaarteista. Niistä 70 prosentin väitetään olevan Roomassa.

Anonyymien suhteiden vaaliminen ei liene italialaisten perheihmisten erikoisalaa. On vaikea olla ylitsevuotavan ystävällinen tuntemattomille ihmisille, jotka jo seuraavassa hetkessä ovat kadonneet. Ehkä asenteessa on jotakin positiivistakin. Italialaiset eivät halua myydä persoonallisuuttaan kaupan osaksi Ihmissuhteet eivät ole kauppatavaraa, paitsi Rooman öisillä kaduilla. Italiassa asiakassuhteet syntyvätkin vasta pitemmän vuorovaikutuksen tuloksena. Satunnaisiin ostajiin ei kannata panostaa. Vakioasiakkaat ovat valttia. Sellainen vei kerran myyjän suosiolla nenäni edestä aamutakin, jonka olin jo varannut.

No comments:

Post a Comment