Sunday, November 28, 2010

Berlusconin äiti80

Matriarkaatista patriarkaattiin?

Yksi piirre Setälän mukaan kuitenkin erottaa Marian suurten jumalattarien ketjusta: Maria on täysin epäseksuaalinen. Keskiaikana luotiin myös Neitsyt Maarian muut ominaisuudet: hyvyys, äitiys, puhtaus, lempeys ja alistuvuus. Luther korosti Maria-kuvassaan ennen kaikkea alistuvuutta ja tottelevaisuutta. Päivi Setälän mukaan kristinuskoon vaikutti myös juutalaisuus, joka oli vahvasti patriarkaalinen, ja on sitä edelleen.

Antiikin jumalattarista jäi vain rippeet. Isiksen sininen väri. Isiksen ja Sophian tähtisymbolit, jotka voi nähdä monissa Mariaa esittävissä patsaissa, maalauksissa ja kuten Setäläkin osoittaa, EU:n lipussa. Setälän mukaan suuren jumalattaren kultti kuitenkin vielä näkyy katolisten tarpeena kohdistaa rukouksensa naiselliselle kulttihahmolle, Marialle.

Voi vain kysyä, missä määrin nämä Marialle annetut luonteenpiirteet edelleen vaikuttavat oman aikamme naiseuden piirteisiin? Jos olisimme hakeneet mallia hurjilta hedelmällisyyden jumalattarilta, olisiko naiseus muodostunut toisenlaiseksi?

Rooman valtakunnassa roomattarien tiedetään olleen poliittisesti ja sosiaalisesti vahvoja. Heidän itsenäisyytensä tukipilareita olivat roomalainen avioliittolainsäädäntö, suhteellisen tasaveroinen perintöoikeus, vapaa testamenttioikeus, myötäjäiskäytäntö ja avioerojen helppous. Puolisoilla oli omat omaisuutensa. Roomalaiset naiset perivät, testamenttasivat ja kontrolloivat myötäjäisiään He vapauttivat orjiaan, sekä myivät ja ostivat maata.

Entä mikä on ollut vestan neitseiden vaikutus? Kultti säilyi pitkään kristinuskon rinnalla, aina vuoteen 394. Heidän väitetään olleen roolimalleja nunnille. Toimivatko he myös kotiäidin roolimallina, pitäessään huolta pyhästä tulesta, kantaessaan pyhää vettä, leipoessaan pyhiä mola salsa suolakakkuja ja pitäen paikat rituaalisesti puhtaina?

Jäin miettimään myös isän roolia kaikessa neitsytäiti palvonnassa. Tutkijoiden mukaan jo Babylonian aikoihin isän hahmo väistyi äidin ja pojan tieltä ja isä tuli näkymättömäksi. Tämä oli mm. Nimrodin kohtalo, kun ryhdyttiin palvomaan Semiramis-äitä ja hänen jumalallista poikaansa. Arvellaankin, että äidin ja pojan palvonta levisi kaikkialle maailmaan juuri Babyloniasta. Patriarkaalisus kuitenkin syrjäytti matriarkaatin ja sen arvot. Curnow’in mukaan kun siirryttiin matriarkaalisesta yhteiskunnasta patriarkaaliseen yhteiskuntaan hedelmällisyyden palvontaan liitettiin siveyskäsite.

No comments:

Post a Comment