Friday, November 26, 2010

Berlusconin äiti78

Neitsytäiti?

Jo ennen Italiaan menoa ihmettelin äitiyden ja neitsyyden outoa yhtälöä. Aikaisempi freudilainen teoria on yksi selitys. Psykoanalyytikko Anneli Larmon mukaan, kun poika mieltää äidin neitsyeeksi, saa hän myös pitää äidin kokonaan itsellään. Minua kiinnosti se, miksi kirkkokin ryhtyi palvomaan pojan äitiä neitseenä. Vai heijastiko se vain oman kulttuurinsa kansankäsityksiä ja oidipaalista pohjaa?

Kirjallisuuteen perehtyessäni selvisi, että madonna ei alun perin merkinnytkään neitsyttä. Se oli nimitys, jota keskiajalla käytettiin ylhäistä syntyperää olevasta naisesta. Kristilliseen kirjallisuuteen oli myös päässyt käännösvirhepaholainen. Hepreankielen nuorta neitoa merkitsevä sana oli käännetty virheellisesti neitseeksi. Myös latinankielen virgo sanan kohdalla oli tehty virhe. Virgo sana on vir-sanan johdannainen. Siihen pohjaa myös ’viriliteetti’, joka merkitsee nuorta voimaa, energisyyttä, hedelmällisyyttä, tuoreutta ja vitaalisuutta. Roomalaisten virgo neitsyt ei ollut siveellinen neitsyt, vaan hedelmällisessä iässä oleva nuori nainen, joka oli valmis miehelään.

Kun ryhdyin lähemmin tutkimaan äidin pyhyyttä ilmiönä eikä vain kielellisenä virheenä, se vei myös syvään historiaan. Taas kerran tuli kerroksellisuus esiin. Äitiä palvottiin jumalattarena jo 3000 vuotta ennen Kristusta. Kultti esiintyi paitsi Euroopassa, myös Iranissa, Intiassa, Keski-Aasiassa, Mesopotamiassa, Syyriassa ja Pohjois-Afrikassa. Tällainen magna mater, suuri äiti oli myös Artemis Diana.

No comments:

Post a Comment